Od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie istotne zmiany w systemie SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu), które rozszerzają obowiązek zgłaszania międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy do Rejestru Międzynarodowych Przewozów Drogowych (RMPD) w ramach SENT, na podmioty z państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu).
Kogo dotyczą zmiany?
Nowe przepisy obejmują zagranicznych przewoźników wykonujących międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy przez terytorium Polski do lub z państw trzecich (spoza UE), w przypadkach, gdy:
- przewóz wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia,
- umowa międzynarodowa przewiduje zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia, ale przewóz dotyczy terytorium Polski.
Przykładowo, przewóz z Niemiec na Ukrainę przez Polskę lub z Ukrainy do Polski przez przewoźnika z Litwy wymaga zgłoszenia w systemie SENT.
Obowiązki przewoźników
Zagraniczni przewoźnicy są zobowiązani do:
- dokonania zgłoszenia przewozu w systemie SENT przed rozpoczęciem jazdy na terytorium Polski,
- uzyskania numeru referencyjnego dla zgłoszenia,
- zapewnienia przekazywania aktualnych danych GPS pojazdu do systemu SENT przez cały czas trwania przewozu na terytorium Polski.
Zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem platformy PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych).
Wyjątki od obowiązku zgłoszenia
Polscy przewoźnicy mający siedzibę w Polsce i realizujący międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy, na który wymagane jest zezwolenie lub który jest z niego zwolniony, nie muszą dokonywać zgłoszenia przewozu w systemie SENT.
Ponadto, przewoźnicy z UE, Szwajcarii i EFTA nie są zobowiązani do zgłaszania przewozów drogowych, w tym kabotażowych, realizowanych na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia przewozu w systemie SENT może skutkować nałożeniem kar finansowych:
- do 12 000 zł dla przewoźnika,
- do 2 000 zł dla kierowcy.
Dodatkowo, przerwa w transmisji danych geolokalizacyjnych na ponad 60 minut może skutkować karą w wysokości 10 000 zł.
Podstawa prawna
Zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która nowelizuje m.in. ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Podsumowanie
Od 1 stycznia 2025 r. zagraniczni przewoźnicy z UE, Szwajcarii i EFTA wykonujący przewozy przez terytorium Polski do lub z państw trzecich są zobowiązani do zgłaszania tych przewozów w systemie SENT. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować wysokimi karami finansowymi.
Dla zapewnienia zgodności z przepisami zaleca się dokładne zapoznanie się z nowymi obowiązkami oraz korzystanie z platformy PUESC do dokonywania zgłoszeń.

