Alarm w PIP: nowe uprawnienia inspekcji pracy zmienią zasady zatrudnienia!

Od 2026 roku wzrasta płaca minimalna i przeciętne wynagrodzenie kierowców. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na koszty zatrudnienia w branży transportowej i jakie kroki warto podjąć, by utrzymać rentowność firmy.

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy

Projekt ustawy o reformie Państwowej Inspekcji Pracy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Celem nowelizacji jest wzmocnienie roli PIP jako organu nadzoru nad stosowaniem prawa pracy oraz zwiększenie ochrony pracowników przed nadużyciami ze strony pracodawców. 

Reforma mieści się w założeniach Krajowego Planu Odbudowy i ma być odpowiedzią na obserwowane praktyki wykorzystania umów cywilnoprawnych w miejsce umów o pracę, co ogranicza prawa pracownicze i stabilność zatrudnienia. 

Zakres proponowanych nowych uprawnień PIP

Nowe prawo zakłada szereg istotnych rozszerzeń kompetencji inspekcji, zarówno w zakresie działań kontrolnych, jak i w sferze organizacyjnej. Poniżej kluczowe zmiany:

Stwierdzanie istnienia stosunku pracy i przekształcanie umów

  • Inspektorzy PIP (w okręgowych inspektoratach pracy) zostaną uprawnieni do ustalenia, że dana umowa cywilnoprawna (np. umowa zlecenie, umowa o dzieło) w praktyce spełnia przesłanki umowy o pracę. 
  • W takim przypadku inspektor będzie mógł wydać decyzję o przekształceniu tej umowy w umowę o pracę
  • Decyzja inspektora będzie mogła być zaskarżona do sądu pracy przez strony sporu. 

Ta zmiana oznacza, że PIP stanie się aktywnym podmiotem, który nie tylko stwierdza naruszenia prawa pracy, lecz także – w określonych przypadkach – dokonuje interwencji o charakterze korygującym stosunek prawny.

Wymiana danych i współpraca między organami

Projekt przewiduje usprawnienie wymiany informacji między PIP, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz Krajową Administracją Skarbową (KAS). Mechanizmy te mają ułatwić kontrolę, analizę ryzyka oraz koordynację działań kontrolnych. 

Zdalne kontrole i elektronizacja dokumentacji

Wśród nowo proponowanych rozwiązań znajdują się:

  • możliwość prowadzenia kontroli w trybie zdalnym przy użyciu narzędzi technicznych,
  • wprowadzenie formy elektronicznej dokumentacji sporządzanej podczas kontroli, w tym protokołów inspekcji pracy, 
  • sporządzanie przez Głównego Inspektora Pracy planów kontroli (rocznych i wieloletnich) na podstawie analizy ryzyka,

Elektronizacja i digitalizacja mają usprawnić procedury kontrolne i zwiększyć efektywność PIP.

Surowsze kary i funkcja odstraszająca

Projekt zakłada zwiększenie kar grzywny za wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym, tak by miały charakter bardziej odstraszający i skuteczniejszy wobec pracodawców, którzy dopuszczają się naruszeń. 

Potencjalne konsekwencje i wyzwania

Z perspektywy praktyki prawniczej i stosowania prawa pracy można wskazać kilka obszarów, które będą wymagały uwagi:

  1. Ryzyko sporu sądowego – zaskarżenie decyzji przekształcającej umowę cywilnoprawną w umowę o pracę przenosi część sporu na drogi sądowe (sąd pracy).
  2. Granica ingerencji PIP w relacje kontraktowe – wykonywanie przez PIP roli quasi-sędziowskiej (wskazywanie, że stosunek prawny jest umową o pracę) rodzi pytania o zakres ingerencji administracyjnej w swobodę umów cywilnych.
  3. Bezpieczeństwo i ochrona danych – zdalne kontrole i elektroniczna dokumentacja pociągają potrzebę zabezpieczenia systemów IT, ochrony danych osobowych, zapewnienia ich integralności i wiarygodności.
  4. Zdolność organizacyjna PIP – nowe uprawnienia i obowiązki wymagają, by PIP dysponowała odpowiednią kadrą, budżetem, narzędziami analitycznymi i systemami wsparcia technicznego.
  5. Skuteczność regulacji od strony skutecznego egzekwowania – samo wprowadzenie uprawnień nie gwarantuje ich efektywnego wdrożenia — kluczowe będą procedury (zarządzanie ryzykiem, dobór kontroli) i współpraca z innymi organami (ZUS, KAS).

Podsumowanie

Projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy zakłada istotne rozszerzenie roli PIP — od organu stricte kontrolnego do aktywnego strażnika praw pracowniczych, z możliwością korygowania rzeczywistego charakteru umów. Zmiany te — jeśli zostaną uchwalone — mogą przyczynić się do ograniczenia nadużywania umów cywilnoprawnych i poprawy warunków zatrudnienia.

Jednak sukces reformy będzie zależał od szczegółowego kształtu przepisów (proceduralnych i materialnych), zapewnienia zasobów organizacyjnych, a także od reakcji sądów pracy na nowe kompetencje inspekcji.


Sprawdź nasze usługi.