Zmiany w minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. w branży TSL i nie tylko
Rosnące koszty życia, inflacja oraz nacisk na lepsze warunki pracy powodują, że kwestia adekwatnego wynagrodzenia staje się jednym z kluczowych wyzwań dla firm. W 2026 r. mamy do czynienia z kilkoma ważnymi zmianami – zarówno na poziomie minimalnego wynagrodzenia, jak i na etapie prognozowanego średniego wynagrodzenia stosowanego do oskładkowania kierowców w przewozach międzynarodowych. Dla przedsiębiorców transportowych oznacza to konieczność analizy kosztów zatrudnienia i dostosowania polityki płacowej.
Płaca minimalna w 2026 r.
Zgodnie z opublikowanym rozporządzeniem, od 1 stycznia 2026 r. ustawowe minimalne wynagrodzenie brutto wzrośnie do 4 806 zł. To oznacza podwyżkę o 140 zł względem stawki obowiązującej wcześniej.
Równocześnie zmieniona zostanie minimalna stawka godzinowa w umowach cywilnoprawnych (umowa zlecenia / umowa o świadczenie usług) — od 1 stycznia 2026 r. wyniesie 31,40 zł brutto za godzinę.
Prognozowane przeciętne wynagrodzenie kierowcy w 2026 r.
Podwyżka płacy minimalnej wpływa wprost na tych kierowców, którzy dotychczas zarabiali stawki najniższe – zmusza do dostosowania umów i podniesienia wynagrodzenia brutto. Dla przewoźników oznacza to wzrost kosztów zatrudnienia.
Dla rozliczeń kierowców w transporcie międzynarodowym kluczową rolę odgrywa prognozowane przeciętne wynagrodzenie, które często stanowi górną granicę podstawy oskładkowania. Zgodnie z projektem budżetu państwa, przeciętne wynagrodzenie w 2026 r. ma wynieść 9 420 zł brutto.
To oznacza wzrost o 747 zł w porównaniu z kwotą prognozowaną na 2025 r. (8 673 zł). Wzrost ten to około 8,6%.
Mechanizm stosowania prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w oskładkowaniu kierowców reguluje m.in. art. 26f ustawy o czasie pracy kierowców oraz przepisy wykonawcze dotyczące oskładkowania pracowników delegowanych (np. rozporządzenie składkowe).
Wzrost składek ZUS – prognoza
Dla przedsiębiorców (prowadzących działalność gospodarczą) prognozuje się, że podstawa wymiaru składek społecznych w 2026 r. wyniesie około 5 793,60 zł (co stanowi 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia). Na tej podstawie szacuje się składki społeczne (emerytalna, rentowa, chorobowa, wypadkowa i Fundusz Pracy) w sumie na poziomie ok. 1 975 zł miesięcznie (bez składki zdrowotnej).
Wyzwania i dobre praktyki dla przewoźników
- Rewizja struktur płacowych
Trzeba przeanalizować umowy kierowców i ich strukturę (pensja podstawowa / dodatki / diety / „wirtualne diety”) w celu jak najlepszego wykorzystania przepisów optymalizacyjnych, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z prawem. - Monitorowanie prognoz i legislacji
Przewoźnicy powinni śledzić projekty budżetów, obwieszczenia ministra pracy i gospodarki oraz interpretacje ZUS dotyczące oskładkowania kierowców. - Symulacje obciążeń
Warto przeprowadzić symulacje kosztów dla różnych wariantów wynagrodzenia kierowców (np. z większym udziałem dodatków lub diet) i porównać scenariusze „maksymalnego oskładkowania” versus wersje optymalizacyjne. - Negocjacje z pracownikami
Wobec wzrostu kosztów pracodawca powinien otwarcie komunikować konieczność zmian, uwzględniając motywację kierowców oraz konkurencyjność wynagrodzeń na rynku. - Użycie ulg i zwolnień tam, gdzie możliwe
Sprawdzenie, czy np. diety „sanitarne” (koszty korzystania z urządzeń sanitarnych podczas podróży) mogą być stosowane jako elementy wolne od obciążeń – zgodnie z przepisami ustawy o czasie pracy kierowców.
Jeśli masz wątpliwości lub pytania – skonsultuj się z naszym prawnikiem.

